• Polski

Raz już pisałam tu o skórkach, od bananów. Dziś potraktuję temat nieco szerzej, bo nie tylko tych nie warto wyrzucać. Skórki większości owoców i warzyw, które spożywamy świetnie nadają się do...jedzenia! Nie chodzi tu tylko o to, że są zwyczajnie jadalne, ale przede wszystkim są one po brzegi wypełnione zdrowiem.

Jabłko, ogórek i pomidor

Większości z nas nie dziwi spożywanie nieobranego jabłka. To świetny zwyczaj, bo im głębiej w jabłko, tym mniej składników odżywczych. Liczne badania naukowe pokazały, że jedzenie jabłek ze skórką nie tylko pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu, ale i chroni przed chorobami serca, otyłością czy cukrzycą. To zasługa kwasu ursolowego, będącego też świetną odżywką dla mięśni oraz pektyn, wypełniającego żołądek i zwiększającego poczucie sytości błonnika. Skórka jabłka zawiera około 2-6 razy więcej błonnika niż znajdziemy w jego wnętrzu. No i oczywiście – polifenole, którym jabłka zawdzięczają swój kolor są świetnymi przeciwutleniaczami! Chronią przed starzeniem, czy nowotworami. Jeszcze nie jesteście przekonani? Dodam więc jeszcze, że średniej wielkości jabłko ze skórką  zawiera około 1,5 raza więcej witaminy C oraz A, niemałe ilości kwercetyny, poprawiającej funkcje płuc oraz pamięć, a także chroniące przed nowotworami triterpenoidy.  

Czego jeszcze nie obierano u mnie w domu? Pomidora i ogórka. Zawsze wydawało mi się, że zwyczajnie nikomu nie chciało się z nimi męczyć. Ale nie, to była dbałość o moje zdrowie. Skórki obu owoców to świetne źródło błonnika i witamin (przede wszystkim K, poprawiającej funkcje krwi, w szczególności krzepliwość, i hamującej rozwój wielu rodzajów raka). Pomidorowi skórka przydaje się najbardziej podczas gotowania, gdzie pozwala mu zachować więcej wartości odżywczych, jest to także źródło potasu, miedzi i żelaza.

Spróbuj też...

Jeśli chodzi o warzywa szczególnie poleca się jedzenie skórek marchwi. To w niej i tuż pod jej powierzchnią (jeśli już obieracie – obierajcie cienko) znajduje się najwięcej karotenu i innych związków fenolowych, będących przeciwutleniaczami oraz wpływającymi na dobry wzrok. Należy tylko umyć marchewki i odciąć ich końce. Coraz bardziej popularne staje się też spożywanie skórki...cebuli. Tak, ta papierowa, niezbyt apetyczna warstwa pokrywająca cebulę może zawierać więcej przeciwutleniaczy, niż całe warzywo w środku. Jest szczególnie bogata w opisywaną wyżej kwercetynę. Jak spożywać? Na surowo raczej ciężko. Ale dodana do zupy czy gulaszu tuż przed podaniem nie utraci wartości a przyjemnie zmięknie.

W kategorii „skórka owocowa” królują zaś cytrusy. Skórka pomarańczowa zawiera niezwykłe ilości błonnika a także tangeretynę i nobiletynę – flawonoidy o właściwościach przeciwnowotworowych i przeciwcukrzycowych, a także przeciwzapalnych. Badania, przeprowadzone w 2004 roku wykazały także, że dwa ostatnie związki mogą także redukować poziom szkodliwego cholesterolu LDL lepiej niż niejedne leki na receptę. Niestety, podobnie jak z cebulą, spożywanie skórki razem z owocem mogłoby nie należeć do najprzyjemniejszych. Warto jednak zetrzeć ją do deseru, ciasta, budyniu, roztopionej, ciemnej czekolady... Zdrowe, i jakże przyjemne.

Bardzo podobnie sytuacja wygląda dla skórki cytryny, która jednak zawiera jeszcze więcej witaminy C, sprzyjającej neutralizacji wolnych rodników, odporności, a ze względu na zawartość wapnia pomaga zachować nam zdrowe kości i zęby. Każde 100 gram skórki cytryny zawiera 134 mg wapnia, 160 mg potasu, 129 mg witaminy C oraz prawie 11 gram błonnika. Sama cytryna, bez skórki zawiera zaś 26 mg wapnia, 138 mg potasu, 53 mg witaminy C i tylko 2,8 mg błonnika w 100g.

Odwagi

Wróćmy jednak jeszcze do bananów. Ich skórka to źródło serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Może sięgniemy po nią gdy następnym razem zabraknie nam czekolady? To także świetne źródło potasu oraz błonnika. W niektórych krajach, szczególnie Azjatyckich gotowanie czy pieczenie skórek od bananów lub dodawanie ich do deserów jest codzienną praktyką. Według znalezionych w internecie przepisów, warto poczekać aż owoc nieco ściemnieje, wtedy skórka jest cieńsza i smaczniejsza.

Jeśli banany was jeszcze nie zdziwiły, to może arbuz? Biała część arbuza, to duża dawka poprawiającej krążenie cytruliny, witaminy C oraz B6. Może warto zmiksować z owocami na pyszny koktajl? Próbujcie też skórek innych owoców i warzyw, pamiętajcie tylko o konieczności ich dokładnego umycia.

Samanta Makurat

Studentka chemii na Uniwersytecie Gdańskim, zafascynowana możliwościami modelowania molekularnego. Entuzjastka natury.

artykuły

comments powered by Disqus