• Polski

Niskie temperatury oraz deszczowe i mgliste dni to nieodłączne atrybuty jesieni. Niestety, oznaczają one także mokre buty, przemoczone ubrania, a także włosy potargane zimnym wiatrem. W tym czasie nie trudno przeziębić się lub zachorować na grypę. Poznaj naturalne sposoby, aby zapobiec chorobie: jedz pożywne i smaczne posiłki, wysypiaj się dobrze, bądź aktywny i ciesz się najbardziej kolorową porą roku!

Jesień - czas przeziębień i grypy

W trakcie codziennego spaceru pod stopami zauważasz małą, lśniącą, brązową kulkę... Kasztan! To znak, że jesień zagościła już na dobre. Barwne liście spadają z drzew, a dni są zauważalnie krótsze i wydają się być bardziej mgliste i deszczowe, a także temperatury są niższe. Z powodu wilgoci i chłodu masz osłabioną odporność i częściej kryjesz się w ciepłych, ale tłocznych miejscach, pełnych kichających i kasłających ludzi. W efekcie łatwo o chorobę. Dlatego też zapobieganie przeziębieniu i grypie jesienią powinno być priorytetem dla ciebie i twojej rodziny. Duża część chorób zakaźnych przenoszona jest poprzez kontakt niebezpośredni, taki jak korzystanie z rzeczy, których używała chora osoba, albo bezpośredni: dotykanie czy całowanie osób, które są przeziębione. Jesień i zima są zazwyczaj porami chłodnymi i mokrymi, dlatego też trudno uniknąć w ich trakcie przeziębienia czy grypy. Ich przyjście nie zwiastuje jednak nieodwołalnie choroby i tygodnia w łóżku. Poznaj kilka strategii, które pomogą ci obronić się przed zarazkami w naturalny sposób.

Pamiętaj o higienie

Po pierwsze, powinieneś pamiętać o częstszych kąpielach i myciu rąk. Większość wirusów rozprzestrzenia się poprzez dzielenie rzeczy codziennego użytku z chorą osobą. Wystarczy, że podczas kichania zasłoni ona twarz dłonią, a potem dotknie nią klamki czy naczyń. Jeśli użyjesz tych rzeczy po niej, zarazki łatwo przejdą na twoje ręce. Dlatego też tak ważne jest częste mycie rąk, najlepiej przez co najmniej 15 sekund. Pamiętaj, że używanie antybakteryjnego mydła nie jest potrzebne, bo nie zabija ono wirusów i nie chroni cię przed zarażeniem grypą bardziej niż zwykłe mydło. Jeśli choroba już cię dopadła, pamiętaj, by regularnie wydmuchiwać nos, ale nie zasłaniać twarzy dłonią podczas kaszlu czy kichania. Lepiej w takim przypadku wykorzystać chusteczkę higieniczną - miej ją zawsze pod ręką, a po jednorazowym użyciu koniecznie wyrzuć.

Nie stresuj się! Relaks jest niezbędny dla zdrowia

Pamiętaj, że unikanie stresu i odpoczynek także są ważne w zachowaniu zdrowia. Spanie dłużej pozwoli ci uniknąć deficytu snu, który ma poważny wpływ na układ immunologiczny. Osobom, które częściej się nie wysypiają, łatwiej jest się przeziębić czy zachorować na grypę. Niektóre badania wskazują na brak odpowiedniej ilości snu jako czynnik zmniejszający liczbę białych krwinek, a to właśnie one są odpowiedzialne za zwalczanie infekcji w organizmie. Spróbuj wstawać i chodzić spać o tej samej porze w ciągu całego tygodnia - takie przyzwyczajenie pomaga ciału się zregenerować. Unikaj stresu: relaksuj się oraz myśl często o przyjemnych lub uspokajających rzeczach, szczególnie gdy jesteś w trudnej i stresującej sytuacji. Wtedy też możesz poprawić sobie nastrój za pomocą medytacji czy obejrzenia ulubionego serialu. Silne więzi społeczne i częste spotkania z rodziną czy przyjaciółmi także pozwalają na zmniejszenie odczuwanego stresu. Spędzaj czas z osobami, które lubisz, a będziesz pełen wigoru i dużo radośniejszy na co dzień!

Wyjdź z domu i aktywnie spędź wolny czas

Złe wieści! Zimne miesiące jesieni czy zimy wcale nie dają dobrej wymówki, by zostać na kanapie i leniuchować. Wręcz odwrotnie: to w tym czasie konieczne jest, by nie zaprzestawać ćwiczeń. Regularna aktywność ma kumulatywny i pozytywny wpływ na odpowiedź immunologiczną. Spróbuj ćwiczyć choćby przez 30-40 minut w ciągu większości dni tygodnia. Aktywność oraz sprawność fizyczna pozwolą ci na szybsze wyjście z choroby. To nie takie trudne: zabierz rodzinę na długi spacer, pobiegaj z psem zamiast iść na tradycyjną, krótką przechadzkę lub zaproponuj przyjaciołom pójście na basen. Te formy aktywnego spędzania czasu mogą pomóc ci w zrzuceniu kilku kilogramów, jeśli tego potrzebujesz, oraz sprawią, że będziesz zrelaksowany i o wiele zdrowszy.

Jedz smaczne produkty bogate w witaminy i minerały

Niska temperatura otoczenia sprawia, że pokusa zjedzenia czegoś słodkiego lub tłustego, jak ciasto czy pizza, jest trudna do przezwyciężenia. Nawet o tym nie myśl - to bardzo istotne, aby twoja dieta była korzystna dla zdrowia i pełna świeżych roślinnych produktów. Postaraj się jeść pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Wybieraj produkty ekologiczne i organiczne, ponieważ zawierają one o wiele więcej witamin i minerałów niż syntetyczne lub przetworzone pożywienie. Jedz warzywa, które zawierają witaminę C, takie jak papryka, brokuły czy pietruszka, a także zawierające beta-karoten marchewki. Aby poradzić sobie z chorym pęcherzem, najlepiej do posiłków włączyć świeże lub suszone żurawiny. Banany i jagody za to pomogą w przypadku problemów żołądkowych. Pamiętaj, aby do potraw dodawać czosnek: zapobiega on przeziębieniom, pomaga w chorobach zatok i zawiera związki zwalczające wirusy, grzyby i bakterie. Często marzniesz? Sięgnij po imbir, który ma działanie rozgrzewające i zabójcze wobec rinowirusów. Przygotuj sobie imbirową herbatę: zalej świeżo starty korzeń imbiru gorącą wodą. Do napoju dodaj miód i ciesz się pysznym, gorącym napojem! Nie tylko imbirowa herbata pomoże w chorobie: każdy ciepły napój ukoi obolałe gardło i powstrzyma kaszel. Jak widzisz, zapobieganie przeziębieniom i grypie nie musi oznaczać niesmacznego jedzenia. Jedz warzywa i owoce oraz nie zapominaj o włączeniu do diety ryb, mięsa drobiowego (lub ich wegetariańskich odpowiedników), pełnoziarnistego pieczywa, orzechów i nasion, a zdrowie i dobry nastrój nie opuszczą cię przez całą jesień i zimę.

Karolina Ziaja

Miłośniczka psów, dobrej kawy i literatury. Studentka biologii na Uniwersytecie Opolskim. Interesuje się połączeniem technologii i designu z troską o środowisko.

artykuły

comments powered by Disqus