• Polski

Łatwo się irytujesz i często czujesz zmęczenie? A może cierpisz na bóle stóp, drętwienie nóg, a także masz problemy z przełykaniem oraz zasypaniem? Wszystkie te objawy wskazują na niedobór magnezu. Jeśli cię dotyczą, nie martw się - dostarczenie organizmowi właściwej ilości magnezu nie jest trudne, wystarczy odpowiednia dieta oraz suplementy. Możesz wspomóc swoje zdrowie, jedząc smaczne posiłki i będąc zrelaksowanym. Oto garść informacji o tym istotnym makroelemencie, która pozwoli ocenić, czy cierpisz na jego niedobór.

Istotna rola magnezu

Magnez jest makroelementem o decydującym znaczeniu dla ludzkiego ciała. Jest niezbędny, by było ono zdrowe i sprawne. Jest także związany z biochemią mózgu, bierze udział w przesyłaniu impulsów nerwowych, detoksykacji oraz produkcji energii. Zależy od niego płynność błon komórkowych neuronów, proces formowania się kości i regulacja temperatury ciała. Pierwiastek ten aktywuje mięśnie i nerwy, ma wpływ na tworzenie materiału genetycznego, a nawet pozwala na trawienie pożywienia. Magnez jest elementem wielu enzymów naszego ciała, między innym takich, które są odpowiedzialne za regulowanie poziomu cukru we krwi, właściwą pracę mięśnia sercowego i wielu innych. Powszechną wiedzą jest, że magnez stanowi jeden z najważniejszych pierwiastków dla naszego ciała, a mimo to wiele osób cierpi na jego niedobór.

Co się dzieje, gdy brakuje tego istotnego pierwiastka?

Wiele objawów nerwowo-mięśniowych oraz psychiatrycznych to konsekwencja jego niedoboru. Pierwsze symptomy są łatwe do przeoczenia - ból nóg czy ich drętwienie łatwo zignorować. Innymi objawami są: osłabienie, drażliwość, brak apetytu i nudności. Jeśli nie zareagujesz odpowiednio w tym momencie, pojawiają się poważniejsze symptomy, takie jak skurcze mięśni, zaburzenia pracy serca, problemy z przełykaniem i zasypianiem. Możesz cierpieć na ataki paniki, odrętwienie, agorafobię, niepokój, ból szyi, napięciowe bóle głowy - lista objawów niedoboru magnezu jest bardzo długa. Pierwiastek ten jest potrzebny każdej komórce ludzkiego ciała, dlatego też sygnały o jego braku są bardzo różnorodne i nietypowe. Nie wszystkie pojawiają się jednocześnie, dlatego też łatwo zignorować wszystkie te pomniejsze problemy ze zdrowiem, zbywając je stwierdzeniem: "jestem po prostu zmęczony".

Pożywienie bogate w magnez

Istnieje sposób, żeby dostarczyć swojemu organizmowi tyle magnezu, ile potrzebuje - i jest to bardzo smaczny sposób! Bogate w ten pierwiastek są orzechy, zielone warzywa liściaste, w tym szpinak, nasiona (sezamu, słonecznika czy dyni), fasola, owoce suszone i świeże, takie jak awokado czy banany, a także nabiał o niskiej zawartości tłuszczu, ryby i słynąca z tego ciemna czekolada. To wystarczająco dużo składników, by skomponować z nich pyszne i zdrowe posiłki oraz desery. Jest jednak ciemna strona diety bogatej w ten ważny makroelement - w dzisiejszych czasach pożywienie uboższe w magnez, ponieważ jest on często usuwany z gleby przez niewłaściwe jej uprawianie. Większość warzyw, które współcześnie uprawiamy, jest uboga w makroelementy. Rolnicy często nadużywają herbicydów, które blokują wychwytywanie i wykorzystanie magnezu i innych ważnych substancji przez rośliny. Dlatego warto rozważyć kupowanie organicznego pożywienia: ekologiczne warzywa i owoce zawierają więcej magnezu, gdyż wiele nawozów używanych w tradycyjnym rolnictwie bazuje głównie na pierwiastkach takich jak potas czy azot, nieraz bez dodatku magnezu. Organiczne produkty możemy nabyć w sklepach, które sprzedają warzywa i owoce pochodzące od lokalnych rolników lub takich, które oferują pożywienie oznakowane specjalnym certyfikatem organiczności. To najlepszy sposób, aby wspierać rolnictwo przyjazne środowisku, a sobie zapewnić zdrowie i bogate w magnez pożywienie.

Korzyści zdrowotne

Wciąż masz wątpliwości, czy włączyć pokarmy bogate w magnez do swojej diety? Zwróć więc uwagę, że taka decyzja nie musi być jedynie walką z niedoborem, przynosi oprócz tego o wiele więcej korzyści. Po pierwsze, magnez reguluje wysokie ciśnienie krwi. Po drugie, obniża ryzyko zapadnięcia na choroby wieńcowe serca oraz zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowego rytmu serca. Co więcej, magnez odgrywa ważną rolę w regulacji snu oraz wpływa na odprężenie układu nerwowego. Dzięki temu pierwiastkowi możesz poczuć się mniej zestresowany i bardziej pogodny! Magnez jest jednym z elementów leczenia depresji, migren i niektórych dysfunkcji psychicznych. Jego niedobór zwiększa ryzyko rozwinięcia się cukrzycy typu drugiego.

Wsłuchaj się w swoje ciało

Potrzebujesz magnezu - teraz wiesz to na pewno. Ale czy na pewno cierpisz na jego niedobór? Najlepszym sposobem, aby się tego dowiedzieć, jest wizyta u lekarza, który po przeprowadzeniu odpowiednich badań, jeśli okaże się to konieczne, pomoże ci wybrać najlepszy preparat z tym pierwiastkiem. Jeśli podejrzewasz, że nie dostarczasz odpowiedniej ilości magnezu swojemu ciału, są czynności, które możesz wykonać już teraz, by to zmienić. Zacznij od diety - jedz pożywienie bogate w magnez i pij mniej kawy. Dla zdrowia ważny jest ruch i bycie zrelaksowanym, więc ćwicz codziennie i próbuj nie stresować się codziennymi problemami. Pamiętaj też, że takie zmiany to nie element specjalnego leczenia czy rewolucji. One są po to, by móc cieszyć się zdrowiem przez długie lata. Traktuj je więc nie jak postanowienie noworoczne czy chwilową dietę odchudzającą, ale jak część nowego, lepszego stylu życia.

Karolina Ziaja

Miłośniczka psów, dobrej kawy i literatury. Studentka biologii na Uniwersytecie Opolskim. Interesuje się połączeniem technologii i designu z troską o środowisko.

artykuły

comments powered by Disqus